Data: 28.03.2017 r.
Lekcja: Matematyka
Klasa: Piąta
Nauczyciel: Magdalena Franków
Temat: Dzielenie ułamków dziesiętnych
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Uczeń wykonuje proste działania pamięciowe na liczbach naturalnych, całkowitych i ułamkach, zna i stosuje algorytmy działań pisemnych oraz potrafi wykorzystać te umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Uczeń interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, liczbowe, graficzne, rozumie i interpretuje odpowiednie pojęcia matematyczne, zna podstawową terminologię, formułuje odpowiedzi i prawidłowo zapisuje wyniki.
Uczeń prowadzi proste rozumowanie składające się z niewielkiej liczby kroków, ustala kolejność czynności (w tym obliczeń) prowadzących do rozwiązania problemu, potrafi wyciągnąć wnioski z kilku informacji podanych w różnej postaci.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
5.2. Dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci ( w najprostszych przykładach), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach).
Zalecane warunki i sposób realizacji:
Należy zwrócić szczególną uwagę na następujące kwestie:
1) Czynny udział w zdobywaniu wiedzy matematycznej przybliża dziecko
do matematyki, rozwija kreatywność, umożliwia samodzielne odkrywanie związków
i zależności; duże możliwości samodzielnych obserwacji i działań stwarza geometria, ale także w arytmetyce można znaleźć obszary, gdzie uczeń może czuć się odkrywcą;
2) Znajomość algorytmów działań pisemnych jest konieczna, ale w praktyce codziennej działania pisemne są wypierane przez kalkulator; należy postarać się o to,
matematyka była dla ucznia przyjazna, nie odstraszała przesadnie skomplikowanymi
i żmudnymi rachunkami, których trudność jest sztuką samą dla siebie i nie prowadzi do głębszego zrozumienia zagadnienia;
3) Umiejętność wykonywania działań pamięciowych ułatwia orientację w świecie liczb, weryfikację wyników różnych obliczeń, w tym na kalkulatorze, a także szacowanie wyników działań rachunkowych; samo zaś szacowanie jest umiejętnością wyjątkowo praktyczną w życiu codziennym.
Uwzględniając zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów, szkoła organizuje zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów zdolnych oraz uczniów mających trudności w nauce matematyki.
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:
Uczniowie potrafią mnożyć i dzielić ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000 itd.
Uczniowie potrafią dzielić ułamki dziesiętne przez liczby naturalne.
Cele lekcji:
Uczeń potrafi:
Cele sformułowane według ucznia:
Nacobezu:
Pytanie kluczowe:
Materiały i pomoce dydaktyczne:
Metody nauczania, formy pracy:
Przebieg zajęć:
Zdania podsumowujące:
Na dzisiejszej lekcji podobało mi się…
Zaskoczyło mnie, że…
Praca domowa:
72-100 Białuń
Sielankowa 4