WITAMY NA STRONIE ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH W BIAŁUNIU!
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Scenariusz lekcji 19.10.2017

Data: 19.10.2017 r.

Lekcja: Matematyka

Klasa: Piąta

Nauczyciel: Magdalena Franków

Temat: Dzielniki

 

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

  1. Sprawność rachunkowa

Uczeń wykonuje proste działania pamięciowe na liczbach naturalnych, całkowitych i ułamkach, zna i stosuje algorytmy działań pisemnych oraz potrafi wykorzystać te umiejętności w sytuacjach praktycznych.

 

  1. Wykorzystanie i tworzenie informacji.

Uczeń interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, liczbowe, graficzne, rozumie i interpretuje odpowiednie pojęcia matematyczne, zna podstawową terminologię, formułuje odpowiedzi i prawidłowo zapisuje wyniki.

 

  1. Rozumowanie i tworzenie strategii.

Uczeń prowadzi proste rozumowanie składające się z niewielkiej liczby kroków, ustala kolejność czynności (w tym obliczeń) prowadzących do rozwiązania problemu, potrafi wyciągnąć wnioski z kilku informacji podanych w różnej postaci.

 

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

  1. Działania na liczbach naturalnych. Uczeń:

2.3. Mnoży i dzieli liczbę naturalną przez liczbę naturalną jednocyfrową, dwucyfrową lub trzycyfrową pisemnie, w pamięci.

 

Zalecane warunki i sposób realizacji:

Należy zwrócić szczególną uwagę na następujące kwestie:

1)    Czynny udział w zdobywaniu wiedzy matematycznej przybliża dziecko 
do matematyki, rozwija kreatywność, umożliwia samodzielne odkrywanie związków 
i zależności; duże możliwości samodzielnych obserwacji i działań stwarza geometria, ale także w arytmetyce można znaleźć obszary, gdzie uczeń może czuć się odkrywcą;

2)     Znajomość algorytmów działań pisemnych jest konieczna, ale w praktyce codziennej działania pisemne są wypierane przez kalkulator; należy postarać się o to, 
matematyka była dla ucznia przyjazna, nie odstraszała przesadnie skomplikowanymi 
i żmudnymi rachunkami, których trudność jest sztuką samą dla siebie i nie prowadzi do głębszego zrozumienia zagadnienia;

3)    Umiejętność wykonywania działań pamięciowych ułatwia orientację w świecie liczb, weryfikację wyników różnych obliczeń, w tym na kalkulatorze, a także szacowanie wyników działań rachunkowych; samo zaś szacowanie jest umiejętnością wyjątkowo praktyczną w życiu codziennym.

Uwzględniając zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów, szkoła organizuje zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów zdolnych oraz uczniów mających trudności w nauce matematyki.

 

Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:

Uczniowie potrafią mnożyć i dzielić w pamięci liczby naturalne.

 

Cele lekcji:

Uczeń potrafi:

  • Dzielić i mnożyć w pamięci liczby naturalne,
  • Wypisać wszystkie dzielniki podanych liczb.
  • Znaleźć Największy Wspólny Dzielnik (NWD)

 

Cele sformułowane według ucznia:

  1. Będę dzielić i mnożyć w pamięci liczby naturalne,
  2. Będę podawać wszystkie dzielniki podanych liczb,
  3. Będę znajdować Największy Wspólny Dzielnik.

 

Nacobezu:                          

  1. Dzielisz i mnożysz w pamięci liczby naturalne,
  2. Podajesz wszystkie dzielniki wskazanych liczb.
  3. Znajdujesz Największy Wspólny Dzielnik.

 

Pytanie kluczowe:

  • Czy szukając dzielników liczby możemy otrzymać resztę?

 

Materiały i pomoce dydaktyczne:

  • Podręcznik „Matematyka z plusem” dla klasy piątej
  • Zeszyt ćwiczeń

 

Metody nauczania, formy pracy:

  • Pogadanka
  • Praca indywidualna
  • Praca z podręcznikiem, zeszytem ćwiczeń

 

Przebieg zajęć:

  • Uczniowie piszą kartkówkę z wielokrotności liczb.
  • Nauczyciel zapisuje na tablicy temat i cele lekcji.
  • Uczniowie przy pomocy nauczyciela przypominają wiadomości dotyczące mnożenia i dzielenia liczb.
  • Nauczyciel zadaje pytanie kluczowe, na które uczniowie udzielają odpowiedź.
  • Uczniowie podają wszystkie dzielniki wskazanych liczb. Następnie podają NWD- największy wspólny dzielnik wskazanych liczb.
  • Nauczyciel zapisuje na tablicy zadania do rozwiązania.
  • Uczniowie rozwiązują przykłady na tablicy.

 

Zdania podsumowujące:

Na dzisiejszej lekcji udało mi się…

Na dzisiejszej lekcji podobało mi się…

 

Praca domowa:

  • Nauczyciel podaje uczniom pracę domową
Data dodania: 2018-03-28 10:40:21
Data edycji: 2018-03-28 10:40:45
Ilość wyświetleń: 1672
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej