Data: 10.04.2017 r.
Lekcja: Matematyka
Klasa: Piąta
Nauczyciel: Magdalena Franków
Temat: Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych- zadania
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
5.1. Dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki zwykłe o mianownikach z co najwyżej dwiema cyframi znaczącymi, oraz liczby mieszane.
5.2. Dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne w pamięci ( w najprostszych przykładach), pisemnie i za pomocą kalkulatora (w trudniejszych przykładach).
5.3. Wykonuje nieskomplikowane rachunki, w których występują jednocześnie ułamki zwykłe i dziesiętne.
5.7. Oblicza wartości prostych wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań.
Zalecane warunki i sposób realizacji:
Należy zwrócić szczególną uwagę na następujące kwestie:
1) Czynny udział w zdobywaniu wiedzy matematycznej przybliża dziecko do matematyki, rozwija kreatywność, umożliwia samodzielne odkrywanie związków i zależności; duże możliwości samodzielnych obserwacji i działań stwarza geometria, ale także w arytmetyce można znaleźć obszary, gdzie uczeń może czuć się odkrywcą;
2) Znajomość algorytmów działań pisemnych jest konieczna, ale w praktyce codziennej działania pisemne są wypierane przez kalkulator; należy postarać się o to, matematyka była dla ucznia przyjazna, nie odstraszała przesadnie skomplikowanymi i żmudnymi rachunkami, których trudność jest sztuką samą dla siebie i nie prowadzi do głębszego zrozumienia zagadnienia;
3) Umiejętność wykonywania działań pamięciowych ułatwia orientację w świecie liczb, weryfikację wyników różnych obliczeń, w tym na kalkulatorze, a także szacowanie wyników działań rachunkowych; samo zaś szacowanie jest umiejętnością wyjątkowo praktyczną w życiu codziennym. Uwzględniając zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów, szkoła organizuje zajęcia zwiększające szanse edukacyjne uczniów zdolnych oraz uczniów mających trudności w nauce matematyki.
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:
Uczniowie potrafią mnożyć i dzielić ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000 itd.
Uczniowie potrafią dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić ułamki zwykłe i dziesiętne.
Cele lekcji:
Uczeń potrafi:
Cele sformułowane według ucznia:
Nacobezu:
Pytanie kluczowe:
Materiały i pomoce dydaktyczne:
Metody nauczania, formy pracy:
Przebieg zajęć:
Zdania podsumowujące:
Na dzisiejszej lekcji podobało mi się…
Zaskoczyło mnie, że…
Praca domowa:
72-100 Białuń
Sielankowa 4