Lekcja (przedmiot): przyroda
Klasa: szósta
Nauczyciel: Urszula Pomocka
Temat: W wilgotnym lesie równikowym.
POSTAWA PROGRAMOWA:
Cele kształcenia –wymagania ogólne:
Uczeń stawia pytania dotyczące zjawisk zachodzących w przyrodzie, prezentuje postawę badawczą w poznawaniu prawidłowości świata przyrody przez poszukiwanie odpowiedzi
na pytania: „dlaczego”? , „jak jest”? , „co się stanie, gdy”?
Treści nauczania –wymagania szczegółowe:
13.1 Charakteryzuje warunki klimatyczne i przystosowania do nich wybranych organizmów w następujących krajobrazach strefowych: lasu równikowego.
13.3 Rozpoznaje i nazywa organizmy roślinne i zwierzęce typowych dla poznanego krajobrazu.
Zalecane warunki i sposób realizacji: prezentowanie, poszukiwanie odpowiedzi.
Numer wniosku: W-II
Powiązanie z wcześniejszą wiedzą: Klimat jest głównym czynnikiem decydującym o istnieniu stref krajobrazowych na Ziemi.
Cele lekcji: zapoznanie z warunkami panującymi w lasach równikowych.
strefa wilgotnych lasów równikowych: położenie na kuli ziemskiej, klimat, bogactwo gatunków organizmów.
Cele sformułowane w języku ucznia:
„NaCoBeZu”:
- wskazuje na mapie strefę klimatów równikowych,
- wskazuje na mapie krajobrazowej obszary występowania wilgotnych lasów równikowych,
- odczytam z wykresu dane klimatyczne,
- wymienię gatunki roślin i zwierząt występujących w lesie równikowym.
Kluczowe pytanie dla uczniów: Jak uważacie, gdzie organizmy lepiej się rozwijają w wilgotnym lesie równikowym, czy w lasach naszej strefy klimatycznej?
Materiały i pomoce dydaktyczne: atlasy, zdjęcia, ilustracje, tablica interaktywna.
Metody nauczania , formy pracy:
Przebieg zajęć : praca w grupach, praca z mapą,
Ewaluacja lekcji : Zdania podsumowujące:
„Z dzisiejszej lekcji chcę…, Zaskoczyło mnie, że…, Na dzisiejszej lekcji podobało mi się/nie podobało mi się…, Świetnie, że dzisiaj …, Szkoda, że…”
Praca domowa: według grupy, do wyboru.
72-100 Białuń
Sielankowa 4