SCENARIUSZ LEKCJI
Data: 8.12.2017 r.
Lekcja: Fizyka
Klasa: Siódma
Nauczyciel: Magdalena Franków
Temat: Stany skupienia. Właściwości ciał stałych, cieczy i gazów.
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne
na podstawie ich wyników
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
3) rozróżnia pojęcia: obserwacja, pomiar, doświadczenie; przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów;
4) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób
postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów;
9) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób
postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów;
1) posługuje się pojęciami masy i gęstości oraz ich jednostkami; analizuje różnice gęstości substancji w różnych stanach skupienia wynikające z budowy mikroskopowej ciał stałych, cieczy i gazów;
Zalecane warunki i sposób realizacji:
Fizyka jest nauką przyrodniczą, nierozerwalnie związaną z codzienną aktywnością człowieka.
Wiele zagadnień charakterystycznych dla fizyki jest poznawanych i postrzeganych przez uczniów znacznie wcześniej niż rozpoczyna się ich formalna edukacja z tego przedmiotu. Dlatego bardzo ważnym elementem nauczania fizyki jest zarówno świadomość wiedzy potocznej, jak i bagaż umiejętności wynikający z nieustannego obserwowania świata.
Przedmiot fizyka to przede wszystkim sposobność do konstruktywistycznej weryfikacji poglądów uczniów oraz czas na budowanie podstaw myślenia naukowego – stawiania pytań
i szukania ustrukturyzowanych odpowiedzi. Uczenie podstaw fizyki bez nieustannego odwoływania się do przykładów z codziennego życia, bogatego ilustrowania kontekstowego oraz czynnego badania zjawisk i procesów jest sprzeczne z fundamentalnymi zasadami nauczania tego przedmiotu. Nauczanie fizyki winno być postrzegane przede wszystkim jako sposobność do zaspokajania ciekawości poznawczej uczniów i na tej bazie kształtowania umiejętności zdobywania wiedzy, której podstawy zostały zapisane w dokumencie.
Eksperymentowanie, rozwiązywanie zadań problemowych oraz praca z materiałami źródłowymi winny stanowić główne obszary aktywności podczas zajęć fizyki.
Zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej treści nauczania zostały wybrane w celu kształtowania podstaw rozumowania naukowego obejmującego rozpoznawanie zagadnień, wyjaśnianie zjawisk fizycznych, interpretowanie oraz wykorzystanie wyników i dowodów naukowych do budowania fizycznego obrazu rzeczywistości.
Podczas realizacji wymagań podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej istotne jest zwrócenie uwagi na stopień opanowania następujących umiejętności:
1) rozwiązywania typowych zadań przez wykonywanie rutynowych czynności;
2) rozpoznawania i kojarzenia z wykorzystaniem pojedynczych źródeł informacji;
3) wybierania i stosowania strategii rozwiązywania problemów;
4) efektywnej pracy nad rozwiązaniem oraz łączenia różnorodnych informacji i technik;
5) matematycznych z użyciem odpowiednich reprezentacji;
6) doświadczalnych;
7) formułowania komunikatu o swoim rozumowaniu oraz uzasadniania podjętego działania.
Cele lekcji:
Uczeń potrafi:
Cele sformułowane według ucznia:
Nacobezu:
Materiały i pomoce dydaktyczne:
Metody nauczania, formy pracy:
Przebieg zajęć:
Zdania podsumowujące:
Na dzisiejszej lekcji udało mi się…
Na dzisiejszej lekcji podobało mi się…
Praca domowa:
72-100 Białuń
Sielankowa 4